Загалом, вважаю за логічне проаналізувати матеріальну складову ХЗшних положень КУпАП та КК. Процесуальну складову КУпАП та норми КПК відкладемо до іншого разу.
Отже, співвіднесемо визначення адмінправопорушення та злочину:
Стаття 9. Поняття адміністративного правопорушення
Адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені цим Кодексом, настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою відповідно до закону кримінальної відповідальності.
Із конкретизацією положень вищенаведених норм можна ознайомитись в науково – практичних коментарях до кодексів – книжку купити, або на теренах Інтернету знайти.Стаття 11. Поняття злочину
1. Злочином є передбачене цим Кодексом суспільно небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб'єктом злочину.
2. Не є злочином дія або бездіяльність, яка хоча формально і містить ознаки будь-якого діяння, передбаченого цим Кодексом, але через малозначність не становить суспільної небезпеки, тобто не заподіяла і не могла заподіяти істотної шкоди фізичній чи юридичній особі, суспільству або державі.
Єдине зауваження - адмінправопорушення та злочин – то є велика різниця. Тобто певне діяння має бути віднесено виключно до одного з видів правопорушень – адміністративного чи кримінального.
Форми вини (як необхідної складової адмінправопорушення чи злочину) кодифіковано відповідно:
Для КУпАП таСтаття 10. Вчинення адміністративного правопорушення умисно
Адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.
Стаття 11. Вчинення адміністративного правопорушення з необережності
Адміністративне правопорушення визнається вчиненим з необережності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання шкідливих наслідків своєї дії чи бездіяльності, але легковажно розраховувала на їх відвернення або не передбачала можливості настання таких наслідків, хоч повинна була і могла їх передбачити.
Стаття 23. Вина
Виною є психічне ставлення особи до вчинюваної дії чи бездіяльності, передбаченої цим Кодексом, та її наслідків, виражене у формі умислу або необережності.
Стаття 24. Умисел і його види
1. Умисел поділяється на прямий і непрямий.
2. Прямим є умисел, якщо особа усвідомлювала суспільно небезпечний характер свого діяння (дії або бездіяльності), передбачала його суспільно небезпечні наслідки і бажала їх настання.
3. Непрямим є умисел, якщо особа усвідомлювала суспільно небезпечний характер свого діяння (дії або бездіяльності), передбачала його суспільно небезпечні наслідки і хоча не бажала, але свідомо припускала їх настання.
Для КК.Стаття 25. Необережність та її види
1. Необережність поділяється на злочинну самовпевненість та злочинну недбалість.
2. Необережність є злочинною самовпевненістю, якщо особа передбачала можливість настання суспільно небезпечних наслідків свого діяння (дії або бездіяльності), але легковажно розраховувала на їх відвернення.
3. Необережність є злочинною недбалістю, якщо особа не передбачала можливості настання суспільно небезпечних наслідків свого діяння (дії або бездіяльності), хоча повинна була і могла їх передбачити.
А тепер поїхали до особливої частини кодексів. Порівнюємо:
По суб'єктивній складовій дії можуть вчинятися як умисно, так і з необережності.Стаття 190. Порушення громадянами порядку придбання, зберігання, передачі іншим особам або продажу вогнепальної, холодної чи пневматичної зброї
Придбання, зберігання, передача іншим особам або продаж громадянами вогнепальної мисливської чи холодної зброї, а також пневматичної зброї калібру понад 4,5 міліметра і швидкістю польоту кулі понад 100 метрів за секунду без дозволу органів внутрішніх справ -
тягнуть за собою накладення штрафу від трьох до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією зброї або без такої.
Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, -
тягнуть за собою накладення штрафу від чотирьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією зброї.
Суб'єктивна сторона злочину характеризується умисною виною.Стаття 263. Незаконне поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами
1. Носіння, зберігання, придбання, виготовлення, ремонт, передача чи збут вогнепальної зброї (крім гладкоствольної мисливської), бойових припасів, вибухових речовин або вибухових пристроїв без передбаченого законом дозволу -
караються позбавленням волі на строк від двох до п'яти років.
2. Носіння, виготовлення, ремонт або збут кинджалів, фінських ножів, кастетів чи іншої холодної зброї без передбаченого законом дозволу -
караються штрафом до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк від ста двадцяти до двохсот сорока годин, або арештом на строк від трьох до шести місяців, або обмеженням волі на строк від двох до п'яти років, або позбавленням волі на строк до трьох років.
3. Звільняється від кримінальної відповідальності особа, яка вчинила злочин, передбачений частинами першою або другою цієї статті, якщо вона добровільно здала органам влади зброю, бойові припаси, вибухові речовини або вибухові пристрої.
Відкриваємо ППВСУ від 26.04.2002 № 3:
Незаконний збут холодної, вогнепальної зброї (крім гладкоствольної мисливської), бойових припасів, вибухових речовин або вибухових пристроїв полягає в умисній передачі їх іншій особі поза встановленим порядком шляхом продажу, обміну, дарування, сплати боргу тощо.
З коментарю до КК:Під незаконною передачею вогнепальної зброї (крім гладкоствольної мисливської), бойових припасів, вибухових речовин або вибухових пристроїв слід розуміти надання цих предметів іншій особі у володіння, для тимчасового зберігання чи використання за цільовим призначенням без передбаченого законом дозволу.
Натяк зрозуміли? Проте слід замислитись над способом зберігання, придбання та передачі без здійснення носіння, ППВСУ від 26.04.2002 № 3:Зберігання, придбання і передача холодної зброї не тягнуть кримінальної відповідальності.
Хоча і тут можливе інше прочитання:Незаконне носіння холодної, вогнепальної зброї (крім гладкоствольної мисливської), бойових припасів, вибухових речовин або вибухових пристроїв є умисними, вчиненими без передбаченого законом дозволу діями по їх переміщенню, транспортуванню особою безпосередньо при собі (в руках, одязі, сумці, спеціальному футлярі, транспортному засобі тощо).
В такому випадку, 263 ч.2 КК повністю перекриває всю "передачу іншим особам", передбачену 190 КУпАП як "збут".Незаконний збут холодної, вогнепальної зброї (крім гладкоствольної мисливської), бойових припасів, вибухових речовин або вибухових пристроїв полягає в умисній передачі їх іншій особі поза встановленим порядком шляхом продажу, обміну, дарування, сплати боргу тощо.
Натяк № 2 зрозуміли?
І - ключове питання. Назви статей - вони ж (майже) об'єктивний склад адмінправопорушення та злочину:
таПорушення громадянами порядку придбання, зберігання, передачі іншим особам або продажу
Незаконне поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами
Всі коментарі до КуПАП та КК, що я читав, рівно як обвинувльні висновки та вироки, відсилають до "Положення про дозвільну систему", ПВР "Про право власності на окремі види майна" та Наказу МВС України від 21.08.98 N 622.
Щодо їх відповідності Конституції та Законам - вже наводилося вище.
Вкотре повторюю - жодним Законом України не встановлено вид майна "холодна зброя".
Жодним НПА в Україні не визначено жодного критерію вирізнення ХЗ з господарсько - побутових виробів.
Методика віднесена до службової інформації та має гриф ДСК і не є НПА - все це за повідомленням Мінюсту (зараз, до слова, я в суді оскаржую ненадання Мінюстом інформації по внесенню змін до Методики).
Щодо процесуальних аспектів притягнення до відповідальності, протоколів - висновків - постанов - свідчень та іншої лабуди - продовжу далі. Якщо матиму якісь відгуки по темі. Бо якось все заглохло.
UPD Трохи не забув невеликий бонус - в мене, як з'ясувалося, є однодумці :
Пояснювальна записка до Проекту Закону про обіг зброї невійськового призначення